Ekološke aktivnosti
ŠTEDNJA VODE
RAZMISLI KAKO BI MOGAO DA ŠTEDIŠ VODU
Da li pratiš potrošnju vode kod kuće/u školi? Kako i koliko često? Da li se potrošnja povećava? Da li preteruješ sa korišćenjem hemijskih sredstava za čišćenje?
Koje korake treba da preduzmeš da bi štedeo vodu?
- Umesto da se kupaš, da li se tuširaš? (saznaj koliko je vode potrebno za tuširanje, a koliko za kupanje u kadi?)
- Da li zavrneš slavinu dok pereš zube?
- Da li koristiš vodu od kiše za zalivanje biljaka, umesto da koristiš vodu za piće?
- Da li koristiš dva načina puštanja vode u WC šolju (6 ili 3 litre vode)? Možeš da napraviš pomoćna sredstvakoja će ti štedeti vodu koju puštaš u WC šolju, ukoliko nemaš vodokotlić sa dva načina puštanja vode. Da li možeš da saznaš koliko ćeš uštedeti vode tokom jedne nedelje?
- Da li koristiš ekološka sredstva umesto hemijskih sredstava kada čistiš svoj stan/kuću, školu? Pokušaj da napraviš svoje ekološko sredstvo za čišćenje, kao što je mešavina sirćeta i vode, limuna i vode, …
- Da li učestvuješ u čišćenju izvora, reka, potoka?
Potrudi se da saznaš šta znače ciljevi održivog razvoja (SDGs) napisani na engleskom jeziku u tabeli ispod, pa izaberi one za koje misliš da uključuju i temu vode:
Na ovoj slici možeš da vidiš kako se promenom tuševa smanjila količina vode koja se troši tokom tuširanja. Raspitaj se koji tuševi troše najmanje vode!
Više informacija o štednji vode možeš naći na sledećim linkovima:
https://www.citronhygiene.co.uk/resources/a-complete-guide-to-saving-water-in-the-workplace
https://www.citronhygiene.co.uk/water-calculator
Video: https://youtu.be/1WF3GqJz0kk
ŠTEDNJA ENERGIJE
RAZMISLI KAKO BI MOGAO DA ŠTEDIŠ ENERGIJU
Koje izvore energije koristiš za grejanje i kuvanje (ugalj, drvo, struju, gas, nešto drugo)?
Da li taj izvor energije utiče na priridu negativno ili pozitivno?
Da li znaš šta je „karbonski otisak“ (carbon footprint)? Saznaj i pokušaj da ga izračunaš na ovim sajtovima:
https://tosamja.media/carbon-footprint-sta-je-karbonski-otisak-i-kako-ga-izracunati/
https://calculator.carbonfootprint.com/calculator.aspx?lang=cs&tab=2
Koje korake treba da preduzmeš da bi štedeo energiju?
- Da li koristiš štedljive sijalice kod kuće/u školi?
- Koju vrstu prozora imaš kod kuće/u školi? Da li vrsta prozora utiče na potrošnju energije?
- Da li koristiš sistem za kontrolu temperature prostora u kojem boraviš?
- Koja je prosečna temperatura u tvojoj kući/školi tokom sezone grejanja? Da li znaš kako da izmeriš temperaturu prostora u kome boraviš i da li beležiš te podatke?
- Kako provetravaš prostorije? (Da li provetravaš često i kratko? Praviš li promaju?)
- Da li isključuješ svetlo, kompjuter i televizor, kada ih ne koristiš? Da li puniš telefon/laptop tokom cele noći?
ŠKOLSKA SREDINA
RAZMISLI O SVOJOJ ŠKOLSKOJ SREDINI
Da li mesta gde provodiš veliki odmor i slobodno vreme u školi izgledaju lepo? Da li se učenici, roditelji, nastavnici i drugo osoblje trude da školsku okolinu učine bezbednom? Da li pomažete jedni drugima?
Da li pomažeš u ukrašavanju svoje učionice/škole? Da li možeš da utičeš na način i vrstu ukrasa koji se koriste?
Kako možeš da pomogneš u poboljšanju svoje školske sredine?
- Da li redovno učestvuješ u čišćenju svoje učionice, hodnika, školskog okruženja?
- Ako tvoja škola ima dvorište, da li ga koristite za učenje? Ko brine o njemu? Da li i ti učestvuješ?
- Šta sve ima u tom školskom dvorištu/bašti? Da li bi mogao da osmisliš i predložiš neke promene u tim prostorima?
- Koje vrste biljaka postoje na tom prostoru? Da li su obeležene (npr. postavljanjem table sa osnovnim informacijama o njima)? Ako nisu, da li ti možeš da ih obeležiš? Da li brineš o tim biljkama/da li možeš da pomogneš u pravljenu plana/rasporeda brige o tim biljkama?
- Da li u školskom dvorištu/bašti imate neke životinje (vodene, domaće, egzotične…)? Da li one imaju neka skloništa (hotel za insekte, bara, kućica za ptice,…)? Da li vodiš brigu i o životinjama u okolini škole? Kako?
- Ako primetiš nečije loše ponašanje, da li znaš šta treba da uradiš? Da li znaš kako da pomogneš ili zamoliš nekoga za pomoć? Da li možeš da učestvuješ u pravljenju bolje i bezbednije školske sredine za sve učenike?
OTPAD
RAZMISLI O OTPADU
Da li imaš kante za reciklažu kod kuće/u školi? Da li najčešće recikliraš otpad? Koliko kilograma flajera (reklamnog materijala) se ostavi tokom jednog meseca na adresu tvoje kuće/škole?
Kako možeš da smanjiš količinu otpada?
- Da li znaš kako se reciklira? Ako ne znaš, da li znaš gde možeš da nađeš informacije o odvajanju i reciklaži otpada?
- Da li proveravaš da li je otpad pravilno odvojen?
- Koja pakovanja koristiš za svoju užinu (plastične kese, kutije za užinu bez dodatne plastike, organske materijale…)?
- Da li znaš šta su deponije/spalionice otpada?
- Da li koristiš reciklirani papir kod kuće/u školi? Da li iskoristiš obe strane papira za pisanje? Da li koristiš ekološko kopiranje papira kod kuće/u školi?
- Kako možeš da sprečiš stvaranje otpada (poklanjanje svojih stvari, smanjenje kupovine novih stvari/ponovno korišćenje starih stvari, obnavljanje i popravljanje starih stvari, izbegavanje upotrebe jednokratnih proizvoda kao što su plastični tanjiri, čaše, pribor,…).
EKO-POTROŠAČ
RAZMISLI KAKO DA BUDEŠ EKO-POTROŠAČ
Da li ponekad bacaš neiskorišćenu hranu? Da li na etiketama čitaš gde se prave proizvodi koje kupuješ (u mestu u kome živiš/u drugim gradovima tvoje države/u drugim državama)? Da li često kupuješ na rasprodaji, kao što je 3 za 2 (platiš dva, dobiješ tri)?
Kako možeš da postaneš eko-potrošač?
- Prati koliko hrane baciš kod kuće/u školi.
- Da li praviš kompost kod kuće/u školi? U čemu ga praviš? Za šta se taj kompost koristi?
- Da li znaš za neke ekološke oznake (kao što su Fairtrade, Friends of the Sea ili Global Organic Textile Standard)? Da li znaš šta znače? Možeš li da nađeš neke proizvode sa tim oznakama u prodavnici/supermarketu u okolini svoje kuće/škole? Da li kupuješ proizvode sa tim oznakama?
- Da li znaš nekog eko-proizvođača u svom okruženju/gradu? Da li možeš kupiti užinu koja ima oznaku ekološkog kvaliteta, kao što je Fairtrade? Možeš da proveriš i karbonski otisak (carbon footprint) različitih proizvoda na ovom linku:
https://calculator.carbonfootprint.com/calculator.aspx?lang=cs&tab=2
- Da li možeš da prodaješ neke ekološke proizvode koje si napravio/napravila?
- Da li ti/tvoji roditelji/tvoja škola doniraju u dobrotvorne svrhe (za usvajanje dece, pomoć posle prirodnih katastrofa,…)?
Sadržaj
- Akcija čišćenja parkova i dvorišta škola i reciklaža prikupljenog otpada
- Akcija pravljenja skloništa za životinje tokom zime
- Akcija deljenja kesa i informisanja građana o štetnosti plastike
- Pravljenje društvenih igara od recikliranih materijala
- Pravljenje i postavljanje reciklažnih kanti za papir, plastiku I metal
- Pravljenje komposta
Competences as a Solution to Global Problems
Misija ovog projekta je da se kod dece razvijaju kompetencije ekološke svesti i svesti o važnosti da budu fizički aktivni. Vizija projekta je izgradnja obrazovnih sistema koji bi obrazovali nove generacije prema najvišim moralnim standardima i ključnim kompetencijama za celoživotno učenje.